Nikolai Astrup Kunstner

  1. Mer om
Nikolai Astrup Kunstner

Nikolai Astrup Kunstner Redusert



Nikolai Johannes Astrup var en norsk maler, tegner og grafiker. Han er en av de mest særpregede billedkunstnerne i norsk kunsthistorie og var ved siden av Edvard Munch en vesentlig fornyer av grafikk i Norge. Astrup er kjent for sine landskaps- og Nikolai Johannes Astrup (født 30. august 1880 i Bremanger i Nordre Bergenhus amt, død 21. januar 1928 i Førde i Sogn og Fjordane) var en norsk maler Nikolai Astrup var aktiv som maler og grafiker. Han hentet sine motiver fra Jølster-området og hadde som mål å gjenskape de sterke naturinntrykkene han Etter endt utdannelse slo Nikolai Astrup seg i 1902 ned i hjembygda Jølster som småbruker, maler og grafiker. Hans kunst er fast forankret Nicolai Johannes Astrup var en norsk maler, tegner og grafiker. Han hørte til en gammel, opprinnelig dansk (sønderjysk) embetsmannsslekt som kom til Norge

Mange netter gikk den unge gutten ut i den kjølige natteluften for å få puste. På disse nattlige vandringene i de sommerlyse nettene brant naturinntrykkene seg fast i minnet. Astrups kunstneriske ambisjon ble å gjenskape fargene og stemningene i naturen, like intenst som han hadde opplevd dem som barn.

Fravær av luftperspektiv bidrar til naivismen i Astrups bilder.

Nikolai Astrup den neste Munch? Magasinet KUNST

Han unnlot også å bruke luftperspektiv i nattbildene slik at landskapet fremstår tydelig som om det var dagslys. Dahl og Lars Hertervig. Dahls og delvis intime som Hans Gudes. Det ble trykket i minst fem varianter. Bildet er 68 cm høyt og 77 cm bredt. En versjon malt med olje på lerret er 90x77 cm. Det var stort sett bare Munch som hadde brukt teknikken med godt resultat. Han trykket for hånd og penslet små detaljer både på papiret og på trykkplatene.

Nikolai Astrup maler Store norske leksikon

Han trykket også på maleriene sine og blandet dermed sjangere på en måte som gjør ham til en banebryter innen utviklingen av både moderne maleri og grafikk. Etter hvert ble hans arbeid med tresnittene så komplisert at det ikke var særlig arbeidsbesparende sammenlignet med maleri.

Han fortsatte med teknikken også for å tjene penger. Han eksperimenterte med forskjellige papirtyper og tørkemetoder. Til «Revebjeller» brukte han tre måneder på ett trykk. Astrup malte både på trykkplaten og det ferdige trykket. Astrup daterte oftest ikke bildene sine og kronologien er til dels usikker. Bildene kunne bli stående i mange år før han fullførte dem. Da han døde i 1928 sto fortsatt bildet hjemme hos ham - «der mangler noget» hadde han selv notert om hvorfor han ikke gjorde bildet ferdig.

Notatene var påminnelser til ham selv og med beskrivelser særlig om fargene i motivet. Notatbøkene kretser særlig om barndomsminner og prestegården.

Ukjent Nikolai Astrup

Han beskrev nøyaktig hva han kunne se fra hvert vindu. Han gjorde en rekke slike notater om ulike treslag og i hvilken tilstand treet skulle være. Innflytelsen fra Astrup er synlig i Wigdehls bilder fra 1900 og utover.

Eikaas' første motiver var naturen og bygdefolkets liv i Jølster. Astrups naturmystikk gjenspeiles også i de tidlige arbeidene av Eikaas. Han vendte tilbake til motivkretsen gjentatte ganger, både i maleri og tresnitt. Og nettopp maleriet Priseld må sies å være den mest monumentale og gjennomarbeidede versjonen av dem alle. Astrup kom fra embedsmannsslekt og hans far var prest.

Forholdet mellom far og sønn var tidvis preget av motsetninger og konflikt, noe som i stor grad skyldtes at Astrup aldri fant seg til rette med hjemmets strenge kristendom. Han hadde snarere en sterk dragning mot naturmystikk og hedensk symbolikk og tradisjon, slik vi ser dette komme til uttrykk i Priseld. Dette blir første gang Astrup presenteres for et amerikansk publikum. Utstillingen vises på The Clark Art Institute fra 13. Oppmuntrende i en vanskelig tid må det ha vært at han ble tildelt Finnes legat 1902 og Schäffers legat 1903, og ble positivt omtalt i boken Norske Malere og Billedhuggere, som Jens Thiis utgav 1904.

Debututstillingen 1905 i Blomqvists Kunsthandel i Kristiania ble et gjennombrudd, med godt salg og en rekke meget positive avisomtaler. Han hadde fått et godt forhold til Erik Werenskiold, som 1905 overlot et viktig illustrasjonsoppdrag til Astrup: Bjørnsons bondefortellinger for det danske Gyldendal Forlag oppgaven ble aldri fullført, og førte til at Astrup helt forlot pennetegning som uttrykksform.

Samtidig ble han tildelt reisestipend fra Henrichsens legat, og reiste kort etter bryllupet til London, særlig for å se Constable. Utpå våren 1908 reiste han til Bergen, for å arrangere sin eneste separatutstilling på Vestlandet, i Bergens Kunstforening. Denne utstillingen, som ble meget godt mottatt i pressen, ble viktig for de følgende års mange direkte salg av kunst i Bergen, gjennom venner der.

Siden kom han bare til å holde én ny separatutstilling, i Kunstnerforbundet i Kristiania 1911. Denne ble delvis retrospektiv, med bare 14 nye arbeider.

Dette hang sammen med Astrups dårlige helse. Utstillingen i 1911 ble likevel en ny triumf, med positive aviskritikker fra Kinck, Jappe Nilssen og Christian Krohg m. Fra Kristiania drog han nå med støtte fra Houens legat på studiereise til Berlin, hvor han oppholdt seg i et halvår.

På tilbakeveien stanset han i tre uker nær slektens gamle gård Astrup i Schleswig, hvor han malte flere bilder. Han hadde mottatt mange nye inntrykk på reisen, men det hadde ikke vært en særlig produktiv tid. I Berlin følte han seg fremmed. Etter denne reisen oppgav han endelig å bli boende i prestegården, og bygde hus på Myklebust på den andre siden av vannet, med et atelier i vannkanten.

Han og Engel hadde nå også fått sitt første barn. Thure Lindhardt fikk møte malerens yngste sønn. Han heter også Nikolai Astrup og er 93 år gammel. Det er stas at faren får den hederen han aldri fikk da han levde.

Det sa sønnen til NRK.

NIKOLAI ASTRUP KUNSTNER Relaterte emner

Etter årtier i norsk isolasjon har bildene hans fått internasjonal oppmerksomhet. Hvordan er det mulig? Utvid Spill av 1 av 3 Når Dagsavisens kommentator står oppi bakken og ser ut over Astruptunet undrer han seg over suksessen Nikolai Astrup har fått. Den peker mot motsetningene i vår tilværelse, og den lengsel moderne mennesker har etter det jordnære og opprinnelige. Det finner de på Astruptunet. Kunsten hans har skapt rekordtilstrømming i England, der nærmere 50. Det var nesten det dobbelte av hva museet forventet.

NIKOLAI ASTRUP KUNSTNER Kommentarer:
Forfatter om Nikolai astrup kunstner
Klausen fra Gjøvik
jeg er glad i dele interessante nyheter mindre. Les gjerne min andre innlegg. jeg er tent på Baguazhang.
SISTE SAKER
Kontaktskjema
MoTuWeThFrStSu
booked.net